Sunday, September 6, 2009

Mengempang atau Menahan??


.salam alaykum.minggu lepas ana n seorang sahabat ana berbual2 n sampai lah kita berdua ke satu tajuk yg agak besar juga skopnya.tajuknya ialah Mengempang atau Menahan??adakah kita perlu mengempang atau menahan nafsu kita semasa bulan Ramadhan ini???ikuti perbualan kami berdua..moga mendapat manfaat nye..

."puasa ertinya menahan.bulan puasa ialah bulan menahan.so,apa yg kita tahan ek?"tanya sahabat ana menghangatkn perbincangan.
"menahan nafsu ahh..nafsu nilah yg jd punca kejahatan dlm diri kite nih..nafsu kite ni tidak akan dan tidak boleh dihapuskan..tapi ianya perlu dikawal.."jawab ana..
"dan syarat pertama utk kita dpt mengawal sst ialah kita mesti mampu menahannya terlebih dahulu..bila kita mampu kawal nafsu,barulah kita mampu mengawal diri ini"sambung ana.

"owhh..mknanye kawal nafsu ni mcm kawal kete laa.."sahabat ana menyambung.
"hah??apsal gtu pulak??ape kaitannya??"tanya ana.nampaknya sahabat ana mengawal perbincangan.
"nta tengok ehh,kalau kte nak kawal kete,kite mesti ade brek.dengan brek kita boleh berhenti dan memperlahankan kete.tapi bila brek sudah rosak atau dah loose,alamatnya kete terbabas lerr.."sahabat ana menerangkan.

"i get it..bagus jugak analogi nta tu ek??"ana memuji."so,benarkah puasa kte selama ini dah berfungsi sbg brek pada nafsu kita?benarkah puasa kita sudah menahan?atau sekadar mengempang?"tanya ana.
"maksud nta??"sahabat ana pula menagih ilmu.

"ye laa,siang kita mengempang nafsu makan,bila berbuka kita lepaskan semahu-mahunya.jika demikian,puasa kita bukan melemahkan kejahatan nafsu,malah melatihnya agar lebih kuat lagi.air yang mengalir secara biasa kurang kuasanya,tetapi jika diempang,kuasanya bertambah kuat hingga boleh jadi jana kuasa"jelas ana.

"hmm..betul kata nta..selalunya bila bulan puasa,mknn yg disediakan utk berbuka lbih enak,lebih banyak dan lebih pelbagai berbanding bulan2 lain.itu namanya mengempang nafsu,bukan menahannya."sahabat ana dh fhm."akibat itu,nafsu tidak terdidik,hati pulak jadi resah,fizikal jadi lembap,tujuan puasa tidak kesampaian.kita akan rugi dunia,rugi akhirat."ana cuba menambah.

"so,mulakan langkah tingkatkan kualiti puasa dengan biasa-biasa sahaja mase berbuka.dan percayalah,bila lapar,kita lebih berselera.hanya nafsu sahaja yang merasuk bukan2.nak itu,nak ini."sahabat ana menutup perbincangan.

.persoalannya,adakah kita mampu untuk menahan dan mengawal nafsu kita?ingat,jangan biar nafsu kita diempang.wujud juga persoalan bagaimana berpuasa secara berkesan.ada beberapa faktor yg perlu diberi perhatian utk melaksanakannya:
-misi berpuasa yg jelas
-input dlm niat yg btul
-proses pelaksanaan yang baik
-hasil yang betul
moga mendapat pengajaran yang berguna utk kepentingan bersama.wassalam.


'BeingTheKhoiruUmmah'

No comments:

Post a Comment